Hur snäll/taskig är du mot dig själv när du tränar och tävlar?

Något som är viktigt när vi tränar och tävlar är att hjälpa oss själva. För att göra det gäller det att vi är snälla mot oss själva. Tyvärr är det många som är alldeles för taskiga mot sig själva på tennisbanan, i slalombacken och på golfbanan. Det positiva är att det går att bli snällare och för att lyckas med det gäller det att först och främst ta reda på hur snälla vi är i nuläget. 

Golfexempel 
Karin spelar första rundan i en golftävling. Hon ligger ok till efter de första nio hålen. Det tionde hålet är ett ganska lätt par 4 så länge man inte ligger i ruffen på höger sida av fairway. Hon slår en ganska bra drive men det blir en slice istället för en lätt draw som hon brukar slå och bollen lägger sig i ruffen på höger sida. Karin blir direkt besviken och irriterad på sig själv ”Åå nej! Hur kunde jag slica den?!”, ”Varför ska jag sabba ett sådant lätt slag? Pucko!”. 

Tennisexempel
Lisa spelar tennis. Hon är glad, positiv och pepp i början av matchen. Samtidigt är hon ganska nervös men hon intalar sig att det kommer att gå bra. ”Kom igen nu Lisa! Du fixar det här”, ”Men tänk om jag förlorar då, åh vad pinsamt det skulle vara”, ”Äh, kom igen nu. Jag är grym! Jag gör mitt bästa!”. Hon är noga med sina rutiner och har ett bra och positivt kroppsspråk. 

Lite senare ligger Lisa under 2-4 i tennismatchen. Hon är mer frustrerad och hon börjar behandla sig själv sämre. Hon peppar inte sig själv längre, huvudet börjar hänga och hon gnäller mer och mer när hon missar. Hon pratar högt om hur dålig hon är mellan poängen och struntar i sina vanliga rutiner ”Jag är så jäkla dålig”, ”Jag kan inte slå en forehand”, en femåring servar bättre än mig!”. 

Innebandyexempel
Jonas är på en innebandyträning. Jonas är generellt sett ganska tuff mot lagkamraterna under träningar, han ger mycket korrigerande feedback till dem, säger åt dem att skärpa sig och har en hård attityd. Han är dock allra tuffast mot sig själv. Han tänker ofta på hur dåligt han presterar. 

  • ”Åhh, hur kunde du missa den passningen? Så jäkla dåligt Jonas!”
  • ”Jag är alldeles för långsam”
  • ”Hur är det möjligt att släppa förbi honom?” 

Han ger aldrig sig själv beröm när han gör något bra. Han trycker snarare ner sig då också.

  • ”Jaja, det var ju en lätt passning”
  • ”Vem som helst hade ju kunna sätta det skottet”

Reflektera över hur du är mot dig själv under nästa träningspass. Vad gör du som motverkar dig själv? Vad gör du som hjälper dig själv? Är du som du skulle vara mot en bra kompis? Titta igenom frågorna nedan innan din träning (eller modifiera dem och/eller välj ut de mest relevanta för dig). Titta på frågorna igen efter träningen och reflektera över hur du var mot dig själv under träningspasset. Du skulle även kunna göra anteckningar under träningen. Jämför gärna över flera träningar. 

  • Säger du taskiga saker till dig själv? Ge i så fall några exempel. 
  • Peppar du dig själv? Hur mycket? 
  • Ger du stöd till dig själv? I så fall på vilket sätt och hur mycket? 
  • Hur mycket korrigerande feedback ger du till dig själv?
  • Hur mycket positiv feedback ger du till dig själv? 
  • Accepterar du dina misstag? 
  • Straffar du dig själv efter misstag? 

Här kan du läsa mer om vad du kan göra för att träna på att bli snällare mot dig själv under träningar. 

Texten handlar om mental träning inom idrott och att vara mer snäll mot sig själv när man tränare och tävlar. I inlägget har vi ett tennisexempel och därför passar det bra med en bild på tennisspelare.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin