– Läget?
– Full fart!

Det känner vi nog flesta igen. Är det bra eller dåligt med full fart? När blir det destruktivt? Hur mycket ”full fart” klarar vi?

Den viktigaste faktorn för att hantera stress är återhämtning. Istället för att minska stressen kan vi tillföra återhämtning. Vi människor är konstruerade för att hantera stress, det är när vi inte får tillräckligt med återhämtning det blir problematiskt och ohälsosamt.  

Hur ser det ut på ditt företag under arbetsveckorna? När är ni ”on” och när är ni ”off”? När finns det tid för återhämtning? Hur ser återhämtningen ut? Finns det tydliga strukturer som hjälper dig att sätta gränser och prioritera dig själv?

När du blir stressad finns det flera bra strategier att använda för att hantera stressen. En av dessa är att lära dig identifiera vad som triggar din stressreaktion. En ökad kunskap om det gör att du tidigare kan förbereda dig och ge dig själv möjligheten att möta stressen.

Olika typer av avslappningsövningar har visat sig ha bra effekter för självreglering, dels för lugna dig och slappna och dels för att stanna upp och öka din närvaro. Det kan hjälpa dig att till exempel tacka nej till mötet när du behöver prioritera annat.

Exempel på innehåll i en workshop:

  • Vad är stress?
  • När blir du stressad?
  • Vad eller vem stressar dig?
  • Vad är dina återhämtningsstrategier?
  • Hur kan du hantera stress på ett bättre sätt?
  • Metoder och tekniker för att tidigt identifiera stress