Motgångar är en naturlig del av livet, någonting som inte går att undvika. Det behöver heller inte enbart innebära något negativt, utan det kan i längden hjälpa oss att växa och utvecklas. Det är viktigt att arbeta med att acceptera situationen och sedan göra sitt bästa för att påverka det man kan. Nedan följer exempel på några punkter vi tar upp under en föreläsning.

  1. Lära sig bli bättre på att sätta ord på hur du känner i motgången. Prata med en vän, förälder, partner eller någon annan.
  2. Genomföra träningar och tävlingar så bra som möjligt. Kämpa vidare. Det finns ingen idrottare som inte har gått igenom motgångar. I många fall stärks man av det. Att inte ge upp utan fortsätta arbeta vidare!
  3. Betydelsen av att göra annat utanför idrotten som ger dig energi. När det går tungt kan det vara underbart att släppa idrotten för ett tag. Gå på bio, fika eller vandra i skogen.
  4. Att arbeta efter tydliga processmål. I motgångar kan det vara svårt att se utvecklingen. Därför viktigt att sätta upp tydliga mål för veckan. Till exempel att du ska ha sprungit en mil utöver den vanliga träningen, ätit ett bra mellanmål efter skolan varje dag eller tränat rörlighet tre gånger.
  5. Att sätta ett stimulerande resultatmål och tänka långsiktigt. Allting behöver inte vara perfekt just nu. Tålamod och våga tänk på var du vill vara om till exempel fem år.

Intressant? Kontakta gärna oss så berättar vi mer!