”Bra jobbat! Heja!”

Räcker det?

Det viktiga är att vi ger mer positiv feedback än negativ. Det bygger en bra organisation.

En utskällning är negativ feedback, beröm är positivt. Enkelt, men det finns gråzoner. Du kanske läser ett jobbigt mail som ger dig en negativ upplevelse, som du då bär på själv. Ingen annan vet förutom du.

Kommentarer eller åsikter från andra kan både uppfattas som negativt och positivt. Det är viktigt att identifiera och förtydliga dessa gråzoner.

Vi utsätts hela tiden för negativa och positiva upplevelser. Positiv feedback ökar de positiva upplevelserna, självförtroendet och förbättrar motivationsklimatet.

Vad innebär feedback för vår organisation och hur kan vi arbeta bättre och mer strukturerat?

Exempel på innehåll.

  • Hur hjälper vi varandra att prestera så bra som möjligt?
  • Hur hjälper jag mig själv?
  • Skillnad på instruktion och feedback
  • Hur jag instruktioner på ett bra sätt?
  • Hur ger jag korrigerande feedback på ett bra sätt?
  • Vad är positiv feedback?
  • Vilka beteenden vill jag förstärka?
  • Hur vet jag om mottagaren tyckte att det var positiv feedback?
  • Hur tar jag emot feedback på ett bra sätt?